A nevelési év előkészítéseként aktualizáltuk a tehetség ígéretek azonosításához a mérőlapokat és a tulajdonságlistát. Elvégeztük a méréseket és az eredmények alapján megszerveztük a „Gyerekecske cirógató” komplex művészeti foglalkozásokat., illetve félévtől tervezzük a „Táncoló Pitypangok” tehetséggondozásának megvalósítását. A „Gyermekecske cirógató” foglalkozásokra 14 kisgyermek került besorolásra. Ők kapták a legmagasabb pontszámot a vizsgált Gardneri területek mentén. /kommunikáció, interperszonális kapcsolatok, szociális képességek, vizuális és zenei terület/
Megfigyeléseink és méréseink alapján kerületek be a gyermekek a tehetséggondozó foglalkozásokra. Pontszámai tág határok között mozognak, ezért meghatározóak voltak a különböző területen tett óvodapedagógusi megfigyelések. A szülők örömmel vették a felkínált lehetőséget, támogatták a gyermekek bekapcsolódását a tehetséggondozásba. Foglalkozásainkat heti két alkalommal szerveztük október 12. és december 18. között. Nagy hangsúlyt fektettünk a kapcsolatteremtő drámajátékok felkínálására, a három csoportból érkező gyermekek közösségé formálása érdekében. A gyermekek ráhangolódásához igénybe vettük a Pedagógiai Szakszolgálat szakembereinek bekapcsolódását. Segítségükkel ismételtük, készítettük elő drámajátékokkal a Hamupipőke című mesét. A mese komplex feldolgozása a kapcsolódó játékos feladatok új ismeretekhez, élményekhez juttatták őket.
A népmesékhez való kötődésüket erősítette a közös színházlátogatásunk is. Tervezett programunk mellett együttműködésünket erősítettük a Dornyay Béla Múzeummal és szakembereiket több alkalommal bevontuk foglalkozásaink színesítésébe. Éltünk az Utazó Múzeum lehetőségével.
Birkás Babett festőművész a múzeum Mihályfi gyűjteményének néhány alkotását ismertette meg a gyermekekkel, s motiválta a képek nyomán a kreatív őszi témájú alkotásokra. A gyermekeket játékos formában vezettük be az alkotó tevékenységbe. Gadányi Jenő , Galimberti Sándor, Kmetty János művei, a csendéletek motiválták leginkább. A képalkotási technikák bemutatása után a „gyümölcsök” megjelenítésével próbálkoztak, majd valamennyien sikerélményhez jutottak a múzeumpedagógusok segítségével. A következő alkalommal a múzeumba látogattunk el, ahol interaktív foglalkozás keretében barangoltunk Móra Ferenc mesebirodalmában Vészits Andrea, Móra dédunokájának közreműködésével. Az élményszerű foglalkozás a Szegedi Történeti Múzeum vándorkiállítása felkeltette a gyermeket és a felnőttek érdeklődését Móra népmeséi gyermek közeli verse iránt. Gyermekeink szívesen vették elő a már ismerősen csengő verseit, az élmény alkotásra késztette őket. Megjelentek a Móra versek, mesék rajzaikban. Ismét Birkás Babett alkotott velünk együtt, aki megismertette a gyermekeket a színekre épülő kompozíciók létrehozásának sajátosságaival. A gyermekek rajzai rajzpályázaton vettek részt. Örömmel csodálták meg a szülők a „Gavallér Zsiráf” vagy a „Cinege cipője” beszédes alkotásait a kiállításon.
A múzeumi élmények a gyermekeket Móra Ferenc: A nagyhatalmú sündisznócska című meséjének feldolgozására inspirálta. A foglalkozásokon elkészítettük a mese szereplőit agyagozással és szituációs játékokkal ráhangolva a kialakított terepen ismételték a mesét. Megjelenítették a mese szereplőit mozgással, felidézték egy-egy epizódját, a mese terét önálló elképzelésük után kialakítva, jelzésekkel megjelenítve. Egyre felszabadultabban fejezték ki a mese karaktereit tükröző érzéseket és gördülékenyebbé vált a meseszövés, mondatalkotás. Több alkalommal ismételték, kipróbálták több szerepben a mese megjelenítését. Drámajátékok, zenei betétek, népi mondókák színesítették az előadást.
Következő célunk volt a mese szereplőinek, helyszíneinek síkban történő ábrázolása, az árnyjáték technikai megvalósításának előkészítése, a díszletek elrendezése, a világítás kialakítása az árny paravánon.
A meséhez témában kapcsolódó dalos játékokat, népi játékokat, ügyességi játékokat is megkedvelték a gyermekek. Örömmel mutattak be ezekből ízelítőt a következő városi rajzpályázat /Váraink/ kiállítás megnyitóján.
Alkotómunkánkat nemezeléssel folytattuk, mivel az agyagozott bábokhoz nemez hátteret terveztünk a mese ismétléséhez. A népi kismesterségek közül a szövés, fonás mesterségével ismerkedhettek még a gyermekek, „ostor, kengyel” készült a mesedramatizáláshoz.
A több módszerrel és eszközzel feldolgozott népmesét előadtuk csoportjainknak, valamint a Dornyay Béla múzeum által meghirdetett bábjáték bemutató keretében a város érdeklődő óvodásainak. A bábjáték pályázaton szép elismerést kapott intézményünk, melynek eredménye Nógrád Megyei Hírlapban került köztételre.
A tehetséggondozó foglalkozások eredményeiről a gyermekek kommunikációjának fejlődéséről tájékoztattuk a szülői közösséget és ötleteket adtunk a családoknak az eredményes fejlesztéshez. Az általunk alkalmazott módszereket bemutattuk és megosztottuk kollégáinkkal, hogy beépíthessék azokat a napi munkájuk során a meseprojektek tervezésébe.
További feladatunk:
- az alkalmazott módszereket szeretnénk a következő félévben is folytatni a népmese feldolgozása során. A népi kultúra hagyományaihoz való kötődés erősítése érdekében , szeretnénk a népművészet eszközeit kiaknázni az új mese megjelenítése során.
- kiemelt figyelem helyezése a néptánc terén kiemelkedő képességet mutató gyermekek tehetséggondozására, nevelési év végére táncfüzérrel kiegészített komplex mesefeldolgozás bemutatása.
Salgótarján, 2018. 12. 18.
Ferhanné Kis Ildikó
mesterpedagógus