A közlekedés összetevői közül, a legfontosabb tényező az ember maga, hiszen gyalogosan, utasként, vagy egy jármű vezetőjeként része ennek a bonyolult rendszernek. Ha életkorának megfelelően követi a szabályokat, normákat, adekvát módon alkalmazkodik a közlekedési helyzethez, akkor nem okoz, és nem szenved el balesetet. Az óvodás persze mindezt nem önállóan teszi, mégis fontos a közlekedésre való nevelést már ebben a korban elkezdeni, mert ez a megfelelő tartalommal és módszerekkel, a gyermek biztonságát, akár az életét is jelentheti. A képességei fejlesztésénél figyelembe kell vennünk, hogy:
- a gyermekek látómezeje szűk, figyelmüket nem képesek megosztani,
- nem tudnak egyszerre több tulajdonságot figyelembe venni. pl.: gyorsaságot, irányt és a saját mozgásukat,
- a közlekedés zajaiból a viszonylag hangosakat, a környezettől nagyon elütőeket tudják megkülönböztetni, az irányokat még kevésbé,
- a közlekedési környezetről még kevés tapasztalattal rendelkeznek, magatartásukat az egyszerűség az ösztönösség vezérli, impulzívak, érzelmileg labilisak,
- fogalmi gondolkodásuk fejletlen, nem tudják pl.: hogy az „óvatosan közlekedj!” és a „vigyázz magadra!” kifejezésekkel mitévők legyenek,
- erkölcsi ítéleteiket a felnőttek ítéletei nyomán alakítják, ezért fontos a példamutatás.
Óvodánkban folyamatosan jelen van azoknak a képességeknek a fejlesztése, melyekkel elősegíthetjük a gyermekek közlekedés biztonságának a megalapozását. Cél a játékosság, élmények szerzése, közvetlen tapasztalás, aktív részvétel. Mindezekben bővelkedő, sikeres Gyermeknapi programot szerveztünk a számukra a NEAG-KP-1-2021/5-000308 azonosítószámú, „Mozgás, alkotás, öröm, együttlét” – egészség című projekten belül, ahol életkori sajátosságaiknak megfelelően vehettek részt egy-egy játékban, helyzetben.
Műfüves pályánk adta a lehetőséget, a „Ne térj le az útról!” játéknak, ahol a térbeliség, a dinamika, a sebesség került előtérbe. A gyors reagálásra való törekvés, a mozgáskoordináció, az egyensúly stb. fejlesztése volt hangsúlyos. |
|
Pályázati forrásból sikerült egy különleges járgányt beszerezni, melyet a lábak mozgatásával lehet irányítani. |
|
A közlekedési helyzeteket a járgánnyal, rollerrel, kismotorral és kerékpárral gyakorolhatták a gyermekek az udvarunk aszfaltos részére felrajzolt útvonalán. Teret kapott a gondolkodás, a helyzetfelismerési és döntési képesség fejlesztése. |
|
A leggyakoribb közlekedési táblák jelentését úgy tapasztaljuk, viszonylag könnyen megjegyzik már az óvodások is. A kihívást a részek megfelelő egésszé illesztése jelentette. |
|
Saját készítésű, járműveket ábrázoló dobókocka mutatta, milyen járművekké válhat a csoport. A mozgáson túl a gyermekek vizuális, a kisebbek, ha szükséges volt akusztikus ingert is kaptak, a jelzőlámpák felmutatásával és stop elhangzásával. Tévesztés esetén, illetve a játék színesítése érdekében, közlekedéssel kapcsolatos találós kérdéseket oldhatott meg a csoport. Cél volt, hogy ezekre az ingerekre tudjanak minél gyorsabban reagálni, törekedjenek arra, hogy megfigyeljék egymás mozgását, és mozgás közben igyekezzenek egymáshoz alkalmazkodni. |
|
Élvezetes versenyjátéknak bizonyult a szárazföldi, vízi, légi járművek képei helyének gyors megtalálása. Egy-egy csoportot kisebb fős csapatokra osztva szerveztük meg ezt a játékot, alkalmat adva az együttműködésre. A képeket egyesével vihették a táblára messzebbről egy kosárból, ami jó lehetőség volt a távolság észlelésének fejlesztésére. |
|
Az autós moziban rövid közlekedési kisfilmek közül választhattak, és nézhették meg pattogatott kukoricát majszolgatva. |
A Gyermeknapi program családokkal együtt a NEAG-KP-1-2021/5-000308 pályázati azonosítószámú, „Mozgás, alkotás, öröm, együttlét” – egészség című projekten belül, a Nemzeti Együttműködési Alap és a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatásával valósult meg.
A program részeként, egy másik napon a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság elhivatott munkatársai segítségével betekintést nyerhettek a gyermekek, a rendőrök munkájába: a rendőrautó, a ruházatuk megfigyelésével, „kipróbálásával”, beszélgetéssel. |
Terveink szerint ennek a napnak a kibővítésével, a nyári időszak heteit színesítjük majd az elkövetkezendő nevelési évben.
Felhasznált irodalom:
Gulyás Anikó: Az óvodáskorúak közlekedésre nevelés módszertana
Bobné Chlebik Márta-Csóti Ferenc-Szemán Józsefné dr.: Az óvodai közlekedésre nevelés elméleti és módszertani kérdései